torsdag 23 september 2010

Önsketänkande

Man hoppas så mycket på att det ska fungera. Den stora risken är att S kropp stöter bort den nya njuren, dvs att hennes immunförsvar reagerar. Enligt våra läkare har 90 procent av alla transplanterade kvar njuren efter ett år. Det är en ganska bra prognos.

Sedan finns frågan om hur länge njuren fungerar. Vi får lite olika svar. De flesta verkar säga att 15 år är en rimlig levnadslängd, om allt går bra. Fick just höra att rekordet innehas av en svensk patient som fick sin njure inopererad 1968. Det är 42 år sedan.

Det är lätt att börja önsketänka. Nu ska vi ta oss igenom den här operationen. Risken finns förstås att jag vaknar upp på sjukhuset och får höra att S kropp inte har tagit till sig min njure. Jag har funderat på hur jag skulle reagera. Det är klart jag skulle bli besviken. Allra mest för S skull. I princip bara för hennes skull.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att du ska önsketänka, det mår man bra av! :) Jag drömmer själv om att min nya njure ska fungera i fyrtio år (eller så länge jag lever). Prognosen är dessutom bättre om man fått en njure av en levande givare. Då har man också hunnit göra mer omfattande tester för att försäkra sig om att ev antikroppar inte ska ställa till det vid operationen.

Tack för kommentaren på min blogg, jag har länkat hit och tror att fler njursjuka och transplanterade gärna vill följa er på resan. Lycka till!!!!

Anonym sa...

Hej.Önskar er lycka till.Jag och min man går igenom samma gör transplantationen i dec.