onsdag 3 november 2010

Ekorren och kungen

En vecka sedan operationen. Och njuren sitter kvar i S och fungerar. Värt att fira!

S har till och med bättre njurvärden än vad jag har! Hur är det möjligt? Fin kvalitet på njuren hon fick, antar jag.

Jag återhämtar mig ok. Men tanken på att göra något som kräver mer än tio sekunders koncentration känns orimlig. Är svag. Benen skakar när jag går uppför trappan. Jag har blivit sjukskriven november ut. Dvs. fem veckor. Därefter får vi se. Normal återhämtningstid för en donator lär vara 4-8 veckor.

Om jag ska vara ärligt så har jag inget emot att ta det lugnt. Har jobbat mycket veckorna före operationen. Nu fokuserar jag helt på den lilla cirkusen runt boken om kungen. Perfekt tajming. Vilken underhållning.

Min återstående njure fungerar som den ska redan nu. Och på sikt ska en njurdonators liv inte påverkas. Jag ska enligt läkarna fortsätta med samma kost. Jag ska undvika väldigt höga halter av salt. Annars inget särskilt. Den njure jag har kvar kommer att öka i kapacitet. Från 50% upp till 75% av funktionen.

Det är roligt att vara hemma hos barnen. I går kväll frågade jag O om det var något särskilt han ville göra innan han gick och lade sig (eftersom det var första kvällen som jag var hemma på åtta dagar). Det var det inte. Han ville bara att jag skulle sjunga Ekorrn satt i granen för honom innan han somnade.
/D

4 kommentarer:

A_F_K_L sa...

Så söt. Rakt in i modershjärtat.

Förtröstan och hopp om en bra framtid för er härliga familj får man gm att läsa er blogg.

Hellre här hos er än ute och surfar...om kungen :)
/A_F_K_L

A_F_L_T sa...

Well. Det har blivit rätt mkt jobb på senaste tiden så att hjärnan är trött är väl inte konstigt. Fast hålla reda på initialerna till alla familjemedlemmar borde jag väl iaf kunna...

Kan man tycka:)

Det ska stå: hälsningar från
A_F_L_T :)

Tillbaka till kundbasanalysen...

Krya på er!

Hej njure sa...

Tack!

Initialer är ingen enkel sak.

Själv kommer jag numera på mig själv med att vilja kalla alla i familjen för S och E och O.

/D

A_F_L_T sa...

Skratt! Varför inte :)