lördag 6 november 2010

Lördag kväll på sjukhus

Här sitter man då på sjukhuset en lördag kväll. Det är lugnt och stilla i korridoren. Känns lite konstigt att inte var hemma med familjen. Det här är min sista helg på sjukhuset, om jag fortsätter må bra. Ska få åka hem på onsdag. Har börjat fundera på hur det ska bli när jag kommer hem.

Igår hade jag utskrivningssamtal med en sjuksköterska och D och fick då svar på mina funderingar. Då man går igenom råd och anvisningar om vad jag ska tänka på när jag kommer hem. Det viktigaste är att jag tar mina mediciner med 12 timmars intervaller och att känna till symptomen för avstötning. För att ha koll på detta kommer jag att behöva väga mig och ta tempen varje morgon. Jag kommer att gå på provtagning 2 ggr/vecka, samt ett uppföljningsbesök hos läkare per vecka de första tre månaderna. Motionera är viktigt, men den första tiden får jag inte göra något som anstränger bukmuskulaturen utan snarare promenera. Ska smörja in mig med minst solfaktor 15 och ha skyddande kläder när jag är ute. Risken för hudförändringar ökar nämligen.

Sedan är jag nu extra infektionskänslig i tre månader framåt och ska jag undvika att träffa förkylda och sjuka. Men annars ska jag kunna leva ganska mycket som vanligt. Kan träffa folk om jag och de tvättar sig noga. Till och med åka kollektivt och vara på dagis/fritids kan jag. Fast jag kan ju undvika närkontakt med de andra barnen på dagis/fritids då det alltid är några som är lite förkylda. Ska inte vara i köpcentrum/butiker där det mycket folk som t ex julhandel.
När det gäller kost är det bara två "major no-nos": grapefrukt och stjärnfrukt! Ser fram emot att äta avokados, ost, mörk choklad, apelsiner, och nötter, som jag bara i små mängder eller inte alls fått äta innan. Då jag äter en del kortison (är nere i 3x2 tabletter per dag, ska ner lite till) kan magen vara lite känslig och man bör den första tiden vara försiktig med kaffe och alkohol men man kan prova sig fram med mindre mängder så småningom. Och så var det en del andra råd när det gäller resor och vaccinationer.

När man haft det här utskrivningssamtalet kan man åka hem på permis. Men O är fortfarande snuvig och hostig och D:s mamma har precis varit sjuk med hög feber så jag kan inte åka hem. Jag äter ju rätt mycket immunnedsättande mediciner för att kroppen ska behålla njuren.

Så därför får jag stanna här på sjukhuset. Trist men jag ska nog sysselsätta mig. D har köpt ett start-kit för att göra smycken så jag ska prova göra ett får vi se om jag tycker det är kul. Har fått lite roliga tidningar också och så kan man ju alltid skriva lite om andan faller på. Det ska nog gå bra att sysselsätta sig. Det finns också två trevliga kvinnor här i samma situation som jag brukar prata med vid måltiderna i matsalen.

Jag mår ganska bra, fast jag har fått urinvägsinfektion, vilket är väldigt vanligt efter en njurtransplantation p g a det nedsatta immunförsvaret. Får penicillin mot det. Det är viktigt att stävja den då den annars kan angripa njuren. Hjärnan är fortfarande piggare än kroppen. Tycker att jag haft lite mindre ont i såret idag och igår än tidigare (tar Panodil regelbundet). Jag orkar inte gå så långt ännu, promenerade igår sakta i 20 minuter (10 inne i korridorerna för att komma ut och 10 ute).

Jag har haft besök också. Av mina goda vänner M (i torsdags) och av Å igår. Tusen tack M och Å för att ni kom och piggade upp mig! Träffade idag D, barnen och D:s mamma på eftermiddag. Vi träffades utanför sjukhuset på en stor lekplats vid barnsjukhuset för att undvika smitta. Det var roligt att se dem som alltid. Vi var ute i en hel timme, skönt!

Skål i Loka!

/S

4 kommentarer:

S lillasyster sa...

skal gumman! vad skont att du snart ar hemma hos dina alsklingar :) mejlar dej snart, kram!

S föräldrar sa...

Vi har nu varit reservföräldrar för D och S barn under 10 dagar och fortsätter ytterligare en obestämd tid.
Vi, som sett hela resan hittills från insidan, vill gärna berätta att D och S varit föredömligt framsynta inför operationen och gett oss alla möjligheter att ge barnen trygghet och omtanke:
Tre A4-sidor med alla rutiner, telefonnummer och inside information om det mesta, förutom all muntlig kontakt.
Vid tidigare tillfällen har vi haft hand om barnen några dagar då och då, ofta hemma hos oss. Nu har inget lämnats åt slumpen. Det har varit helt fantastiskt att ytterligare få fördjupa vår relation till våra barnbarn i deras eget hem.
Vi är också stolta över D och S och hoppas verkligen allt ska gå bra även i fortsättningen. Det är de absolut värda!

S lågstadielärare sa...

Min dotter C har visat mig er blogg som jag har följt sedan en vecka tillbaka.Visste genom din mamma när donationen skedde. Glädjer mig åt varje framsteg för er båda. Lycka till med fortsättningen.

Hej njure sa...

Vi är så tacksamma för all hjälp vi fått både från er, S föräldrar, och mina föräldrar. Det hade aldrig gått utan er!
/D