torsdag 4 november 2010

"Har ni samma blodgrupp?"

Det är den vanligste frågan jag får när jag berättar om min och S transplantation. Svaret är nej. Vi har inte samma blodgrupp.

Tidigare var detta en kritisk fråga vid transplantationer. I dag är det inte nödvändigt med samma blodgrupp. Jag har blodgrupp 0 och kan ge till alla. På samma sätt som vid blodtransfusioner. Detta gjorde allt enkelt för oss. Men även andra kombinationer är numera möjliga.

Jag är inte medicinskt kunnig så jag ska inte fördjupa mig i detta. Men det intressanta är att det hela tiden kommer ny kunskap på området. Det ökar chanserna för en lyckad transplantation. Både på kort och lång sikt. Det finns t.ex. avancerad behandling att sätta in om S kropp skulle försöka stöta bort njuren. Känns bra.

I dag har jag och barnen och min pappa hälsat på S på sjukhuset. Vi sågs på en lekplats och hade picknick. Höstpicknick. S ser fantastiskt pigg ut. Nu längtar vi bara efter att få hem henne.
/D

Inga kommentarer: