torsdag 11 november 2010

Hemma igen

Igår skrevs jag ut från sjukhuset! Försöker nu att anpassa mig till ett liv hemma. Det är inte helt lätt när man är van vid full service på sjukhuset. Nästan som All inclusive. Det var väldigt trevlig och bra personal på transplantionsavdelningen på Huddinge, vi kände oss mycket väl omhändertagna.

Det är jättemysigt att umgås med barnen och D här hemma. Och att sova i sin egen säng. Mina föräldrar är kvar och hjälper till några dagar till. Det känns bra. Nästa vecka ska vi klara oss själva. Det kommer nog gå bra. Vi får ha låga ambitioner och lite långsammare tempo eftersom vi rör oss ganska långsamt nu, både D och jag.

Tycker att det gör lite mindre ont i såret idag än igår. Innan jag åkte hem igår tog man bort agrafferna (som man häftat ihop huden med efter operationen). Fast det stramar i såret väldigt om jag ligger ner raklång. Måste bulla upp med kuddar under knäna för att kunna sova. Jag sover mycket mindre än jag gjorde när jag hade dialys. Då kunde jag sova nio timmar per natt och ändå var jag rätt trött när jag vaknade på morgonen. Nu sover jag ett timme i taget och sammanlagt kanske 4-6 timmar per natt på grund av kortisonet. Tar nu och en tid framöver 2x2 kortisontabletter per dag. Då jag brukar bli väldigt trött mitt på dagen, sover jag också ofta en liten stund.

Är oerhört glad över att det ändå går så bra att jag nu är hemma. Bara att kämpa på!

/S

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till hemkomst S! Vi på utsidan längtar efter er...

/Brommapappa

Annika W sa...

Härligt att ni är hemma tillsammans! Du och D får vila så mycket ni kan i den mån det går med två barn. Säg till om ni behöver lite avlastning med något nu eller framöver. Vi är bra på att laga mat och leka med barn ska ni veta.

Ami sa...

Fantastiskt att ni båda två är hemma igen och att det har gått så bra!
I dessa tider då det diskuteras curlingföräldrar kan ni väl introducera omvänd curling så att ni kan ligga på soffan, äta praliner och återhämta er medan barnen passar upp? Jag tycker att det är sällan man kan få sån ypperlig service som från barn under tio år!

jossan sa...

Välkommen hem!
Vill bara berätta att när såret är läkt finns det ärrbehandling att sätta på huden för att den ska bli mjuk och följsam. den rekommenderasd varmt. kostar en del så man kanske måste efterfraga den. bästa sorten jag vet heter cica care. Trevlig helg!

Hej njure sa...

Tackar, tackar!
Annika W, räkna med att vi kommer att utnyttja erbjudandet:)
Omvänd curling låter ypperligt, Ami, ska introducera detta snarast!
Bra tips om ärrbehandling, Jossan.

/S

Anonym sa...

Så skönt att du är hemma igen och nere i mer "normala" kortisondoser. Ta det lugnt och lycka till med tillfrisknandet båda två!