tisdag 2 november 2010

Slangar i halsen borttagna

Idag blev jag av med mina Frankenstein-slangar i halsen så nu ser jag lite mindre sjuk ut. Fast det har ju faktiskt varit väldigt passande så här i Halloween-tider! Det betyder att jag nu övergår till kortison i tablettform, och dosen ska också trappas ned. Idag tar jag 7 st x 2 per dag. Det gör ju att min hjärna är pigg medan kroppen är rätt trött och behöver vila då och då. Konstig känsla. Ser fram emot att trappa ner på kortisonet så att jag blir mer normal. Har också fått kraftiga magkatarr-känningar som biverkning av kortisonet, vilket sänker allmäntillståndet. Men mår ändå är rätt bra. Tog mig ut utanför sjukhuset för att andas lite frisk luft, även om jag inte orkar gå så långt är det bara skönt att stå och dra in luft. Man känner sig ju lite instängd här. Att ta promenader utomhus gör att man blir mindre förkyld sa man just på Rapport. Låter helt logiskt.

D åkte hem idag. Skönt för honom att få komma hem. Saknar honom dock, det känns så tomt och långsamt här på sjukhuset nu. Det är ju också bra för barnen att ha pappa hemma, de var jätteglada när han kom hem. Saknar mina små godingar så! Tyvärr har D:s mamma fått hög feber. Så jag vågar inte träffa dem på ett tag. Men vi skypar via datorn varje kväll så att jag får i alla fall se och prata med dem lite.
/S

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sitter här och räknar och blir helt chockad när jag inser hur mycket kortison du får. För det är väl 5 mg-tabletter? Alltså 35 mg morgon och kväll?

Jag fick bara kortison intravenöst under operationsdagen och möjligen dagen därpå. Sedan började jag på 20 mg/dygn i tablettform. Jag hade också svårt att sova, men det berodde nog mest på att det läckte från såret då och då och på att jag fick gå upp och kissa flera gånger per natt.

Hoppas de sänker kortisondoserna snart så du slipper magkatarren!

S lillasyster sa...

D pratade om hur han ej vill lämna dej o åka hem, o du saknar honom redan.. Hoppas ni vet hur fina ni och er kärlek är! Hörs imorrn S, kram!

A_F_L_T sa...

Framsteg för en riktig tuffing...
Kramar från oss