tisdag 19 oktober 2010

Donatorsutredning - hela listan

I dag har jag roat mig med att försöka räkna ut hur mycket arbetstid jag gått miste om under donatorsutredningen. Man får nämligen ersättning för all förlorad arbetstid. Policyn är att det inte ska behöva kosta en krona för donatorn.

Såhär har hela min utredning sett ut:

28 januari 
Samtal med läkare, undersökning

9 februari 
Njurfunktionsundersökning

15 februari
Glukosbelastning

16 februari
Blodtrycksmätning

1 april
Renografi
 
7 april
Korstest

9 april
Vilo-ekg
 
12 april
DT njurar + renografi + röntgen

31 maj
Läkarbesök lungmottagningen

2 juni
Ekokardiografi
 
9 juni
Läkarsamtal, vilo-ekg

23 juni
Ekokardiografi

21 juli
Stress-ekokardiografi

9 september 
Läkarsamtal

21 oktober
På torsdag ska vi ta några nya prover och göra narkosbedömning

25 oktober
På måndag förberedelser, infarter, mm

27 oktober 
Planerad transplantation

Nästan nio månader från första läkarbesöket till planerad transplantation. Jag vet inte om det är ovanligt långt. Det drog ut på tiden av olika skäl. Min läkare åkte på semester en gång utan att skicka ärendet vidare. Sedan fick jag göra om några hjärtprover eftersom resultaten var otydliga. Ett blodprov tappades i golvet och fick göras om... 

Det är minst 15 besök på sjukhuset (tror att jag har missat något på listan). Totalt en och en halv veckas arbetstid. 

Men det är förstås värt det!! Dessutom har alla varit otroligt vänliga. Som donator blir man lite behandlad med silkesvantar.
/D

1 kommentar:

David Kereby sa...

Hej hej, kul att läsa hur du beskriver allt, har haft mycket samma tankar om mycket då ja just nu också genomgår en njurdonatorutredning, hade hoppats på att mitt sista test va nu den 21e då ja med nästan hålltpå i niomånader, men lite dålig koll som ja har ser ja nu att ja inte gjort något EKG över huvudtaget så blir väll nog några månader till.

Jätte kul att läsa dom nyare inläggen och att allt har gått bra, önskar er all lycka i framtiden,

Mvh David