söndag 31 oktober 2010

En dag på sjukhus

Så här ser en dag ut för mig just nu på sjukhuset.

6.30 väcks för att ta blodprover. Somnar om igen.

8.00-8.30 Kontroll av temperatur, blodtryck, puls och saturation (syreupptagningsförmåga), vägning. Får mediciner, 10 tabletter (immunhämmande, vätskedrivande, smärtstillande, en blodtryckssänkande) samt kortison intravenöst. Väljer vad jag ska äta till mat nästa dag.
.
9.00 Frukost i matsalen med D

10.00 Doktorn tittar förbi och pratar.

12.00 Ett par mediciner

13.00 Lunch i matsalen med D

14.00 Mediciner (immundämpande intravenöst) + magmedicin. Dusch. Fick öppningen omlagd. Det såg ut som häftklamrar man häftat ihop huden med!

17.30-18.00 Middag

19.00 Vägning, kontroll av blodtryck, puls och saturation

20.00 Kvällsmacka och mediciner (smärtstillande, immundämpande, vätskedrivande), spruta i låret, kortison intravenöst.

00.30 Släcker lampan

Därimellan hälsar D och jag på varandra, vilar (för vi är fortfarande trötta), läser tidningar, lyssnar på radio, kollar tv, promenerar i korridoren. Vi måste skriva upp allt vi äter och dricker och också allt som elmineras.

Har pratat med barnen idag också, saknar dem så! Men för säkerhets skull ska vi inte träffa dem på några dagar då det går magsjuka på O:s dagis. Fast nu har de höstlov så om ett par dagar kan vi träffa dem om de är friska. D:s föräldrar har nu avlöst mina och tar hand om dem en vecka framåt.

Magen är fortfarande mycket svullen men den har gått ned litet nu då den kommit igång. Det är en lättnad då den var så spänd igår och inatt, vilket gjorde jag hade svårt att jag sov rätt illa. Tror därför jag kan sova bättre inatt. Fast så här dags är jag fortfarande rätt pigg av kortisonet som jag fick kl. 20, så jag inväntar sömnen med att slötitta på tv.

/S

3 kommentarer:

Cattis sa...

Skönt att höra att allt går framåt!
Vi hejar på här nere i Växjö :-)
Hälsa D

Kram Cattis

Eva Häger sa...

Hej Suss!

Taijt schema! Ser bra ut. Du är på helt rätt väg:)
Kram Eva

S lillasyster sa...

Heja varldens basta och modigaste S & D! Det ar sa underbart att hora att ni mar battre trots alla mediciner och onda operationssår.

Tanker pa er massor! :) kramkram