lördag 30 oktober 2010

50 miljoner dollar (tror jag)

Jag tror att jag hörde en intressant sak på radion i dag. Jag skriver "tror" för jag vet inte säkert. All morfin gör det lite svårt att hålla reda på vad som är dröm och verklighet. Drömmarna är konstigt nog mer verkliga. De är inte så konstiga som vanliga drömmar. De är mer konkreta. Tre programledare på TV som gungar i takt. Hur ska man veta om det är en dröm eller inte?

I alla fall: jag TROR att jag hörde ett radioinslag där någon satte siffror på livet på olika sätt. En njure är till exempel värd X tusen dollar. De hade sedan räknat ut hela värdet på en människa, utifrån vilket pris varje kroppsdel betingar. Jag TROR att de kom fram till något i storleksordningen 50 miljoner dollar. Det är hissnande mycket pengar för en kropp. Men, konkluderade de, observant nog, då har man å andra sidan inte så mycket liv kvar... (Är det någon som kan bekräfta att detta har sänts på radio idag?)

Det är en så fascinerande tanke, att de här kroppsdelarna, som kan opereras ut och in, och till och med säljas, att de är fundamenten i våra liv. En njure kan man kan klara sig utan, eller inte, beroende på om man har två eller ingen som fungerar i utgångsläget. Men i princip: utan dessa delar som utgör våra kroppar, inget liv. Snart ska jag sluta älta detta, men jag är fortfarande så fascinerad av att jag numera vet att detta inte är något man bara säger - att det fungerar!

I dag mår vi ännu något bättre. På det stora hela i alla fall. Vissa parametrar går upp, andra ned. Jag har känt mig väldigt svag och sjuk och ynklig dock. Lite hög puls. Har sovit mycket. Nästan hela dagen känns det som. S har varit uppe och gått mer än jag i dag. Nu på kvällen har vi båda orkat sitta och titta på TV tillsammans. Vi fick också besked från läkaren att S njurvärden, kreatinin, ser väldigt bra ut. De ligger runt 90, vilket är mycket bra efter omständigheterna.

Nu ska jag försöka sova en hel natt utan morfin. God natt.
/D

2 kommentarer:

Annica sa...

Tack för titten hos mig så jag hittade hit...vilken resa ni verkar göra, ska genast scrolla bakåt och läsa mer!
Lycka till med allt

Hej njure sa...

Nu hittade jag radioinslaget! Det var inledningen till Konflikt i lördags. Inslaget handlade egentligen om slavar. Summan för en hel människokropp ska vara 45 miljoner dollar.