fredag 29 oktober 2010

Piggare bit för bit

Vi är fortfarande ganska omtöcknade och har ont, men njuren sitter kvar i S!

Vi ligger i varsitt rum, 10 meter mellan. Ett par gånger har jag lyckats släpa mig dit med min morfinvagn. Det är jobbigt att prata och vi orkar inte säga så mycket. Men det känns bra att se S och jag tror att hon repar sig. Hon är liksom jag piggare i dag. Även om "pigg" inte känns som rätt ord att tala om just nu. Vi slumrar som nyfödda bäbisar nästan hela tiden. Otroligt hur matt kroppen kan bli av en operation.

En summering av min operationsdag:

Jag vaknade 05.00 och låg vaken och försökte att inte tänka på operationen. Gick in till S och sa hej. Duschade med descutan. Vid 7-tiden rullades jag ner till pre-op. Fick några mediciner, smärtstillande och lugnande tror jag. In i operationssalen ca 7.30. Låg hela tiden på en brits och det kändes som jag var med i en amerikansk dramaserie. Alla hade munskydd. Starka lampor i taket, förvånansvärt ljust. Alla pratade med mig som jag alltid tänkt att de pratar före en stor operation. Kortfattad information. Omtänksamma röster. Det låg något allvarsamt i luften, och då menar jag inte för mig, utan även bland all personal i salen.

Sedan minns jag inte mer. Jag minns inte ens hur jag blev sövd. Jo, förresten, jag andades ett tag i en mask.

Nästa gång jag var vid medvetande var cirka fyra timmar senare. Vet inte exakt. Låg då i post-op-salen. Minns att jag var riktigt dåsig, kunde knappt prata, men lyckades ändå få ur mig frågan: hur har det gått? och: hur har det gått för S? minns faktiskt inte vad de svarade, däremot minns jag att jag kände mig lugn.

Låg kvar på post-op hela eftermiddagen, och hela natten. Det gjort väldigt ont i operationsärret först, men fick ökad dos av morfin. Det hjälpte lite men inte tillräckligt för att jag skulle kunna sova. Under kvällen och natten somnade jag in oräkneliga gånger, men vaknade hela tiden. Så fort jag började djupandas gjorde det nämligen för ont. Ändå tyckte jag inte det var så plågsamt.

Jag orkade t.o.m. ringa till mina föräldrar, S föräldrar och A, som lovat att skriva något här på bloggen.

Under tiden har jag haft två infarter, en i varje hand, en för morfin och en för prover och andra mediciner. Jag har haft urinkateter fram till lunch i dag. Annars får jag Panodil, blodförtunnande och något mot illamående.

Skriver mer sen. Nu ska jag in till S en stund. Det känns så fantastiskt bra!!
/D

10 kommentarer:

Jossan o co sa...

Så overkligt men ändå så verkligt! Känns skönt att ni har varandra. Hälsa S. Många kramar

Anonym sa...

Åh, vad härligt att läsa om detaljerna. Det är så fantastiskt alltihop. Vi är så glada. :) Vi har hela tiden varit i kontakt med S pappa genom E. Men nu kan vi ju läsa bloggen. :)
Puss och Kram
Åsa

Unknown sa...

Det är såååå härligt att höra att allt gått bra! Kramar till er!

Anonym sa...

Lyckönskningar från ex-grannarna! Så fantastiskt skönt att höra att det gått bra. Längtar redan efter att se er på benen även om det är en bit dit. Läs "vi de drunknade" så länge vet jag :-).
Kramar!
K,E, mfl

Anonym sa...

Hej S & D

Har gått in dagligen o läst er blogg. Följer er med spänning.

Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är för er skull. Hur mkt jag tänkt på S. O vilken hjälte D är!
Önskar att allt nu kommer gå smidigt, att kroppen välkomnar njuren med öppna armar och ropar ut: HEJ NJURE!

skickar mkt välsignelser till er, från Malmö
Cadulina :)

Anonym sa...

Hej S & D

Har gått in dagligen o läst er blogg. Följer er med spänning.

Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är för er skull. Hur mkt jag tänkt på S. O vilken hjälte D är!
Önskar att allt nu kommer gå smidigt, att kroppen välkomnar njuren med öppna armar och ropar ut: HEJ NJURE!

skickar mkt välsignelser till er, från Malmö
Cadulina :)

Anonym sa...

Vill höra S detaljer sen också. Smärtan verkar vara olika på den som ger och får njure. Hoppas att hennes biverkningar av medicinen är bättre.

Har mest tänkt och pratat njurar senaste veckan och förvånats vilken okunskap som finns därute ..."Har man två njurar?"..

Nu bokar firman julmiddag. Vinka till S och skräm sköterskorna - det är ju Halloween.

Stor kram A

Anonym sa...

Fantastiskt att allt har gått bra och att ni har varandra! Tillsammans är ni så starka!Tacksam att kunna läsa här, då mina tankar på er är ständigt återkommande.
Skickar massor med kramar!
/UF

Anonym sa...

Ni två berikar vår värld . Konstigt påstående kanske, men jag har som utomstående följt er blogg och kan inte mer än att glädjas åt den styrka ni båda två besitter och önskar att fler människor var som ni. Många kramar och de här fixar NI// anonym (m)

Hej njure sa...

Tack så jättemycket för alla lyckönskningar och snälla ord!! Det betyder mer än man kan tro att få läsa allt ni skriver. Bara att få veta att så många bryr sig och tänker på oss de här intensiva dagarna - tack!
/Hej njure