måndag 25 oktober 2010

Nu är vi inskrivna!

Sådär. Nu har jag satt min kråka på ett papper om att jag överlåter min njure till S. Sedan några timmar är vi formellt inskrivna på transplantationskirurgiska kliniken. Har ägnat dagen åt ännu en omgång prover. Röntgen, EKG. Inget lämnas åt slumpen.

Nu är vi hemma igen. Sista natten i vårt hus på ett tag. Känns konstigt. Inte minst att lämna barnen. De verkar dock mest glada över att mormor och morfar är här. Fast jag märker på dem att de förstår att vi ska göra något stort. Båda visar lite tecken på oro. O undrade om mamma skulle få sådär konstig röst igen (som hon hade när hon legat i respirator). E frågade om mamma kommer att bli helt som vanligt sedan.

Själv är jag just nu mest fokuserad på allt det praktiska. Jag ska fortsätta att packa min lilla resväska. Vad tar man med sig när man ska donera en njure? Mjuka kläder som inte sitter åt i magen är det enda tipset jag har fått. Böcker att fördriva tiden med. Har just börjat med Håkan Nessers Maskarna på Carmine Street. Läser nästan aldrig deckare, men tänkte att jag behöver något enkelt om man är slå i sinnet efter operationen. Sedan 3-4 böcker till. De kommer jag nog inte hinna läsa, men det känns så tryggt med böcker. O har sina gosedjur när han åker bort, jag har mina böcker.

S har nyss laddat sin maskin (PD nattmaskin alltså). Förhoppningsvis för sista gången! Hon mår bra. Precis som jag lite spänd, men förväntansfull. Hon har fått de första doserna av medicinerna som ska sänka immunförsvaret och förhindra att hennes kropp stöter bort min njure. Eventuellt ska hon delta i en studie med ett helt nytt preparat. Som forskningssköterskan beskrev det: "Det här kan vara framtidens medicin." Förhoppningen är att det ska öka "levnadslängden" på njuren så att den kanske kan klara sig ytterligare några år i hennes kropp. I alla fall i teorin. I normalfallet fungerar en donerad njure cirka 15 år (ibland längre, ibland avsevärt kortare). Detta får hon berätta mer om själv i så fall.

Vi fick också veta att det finns internet på rummen. Som vilket hotell som helst! Så förhoppningsvis kan vi skriva snart efter operationen. Annars har vår engagerade (!) och fantastiska vän Anna lovat att rycka in.

Åter till packning. Sedan försöka sova.
/D

7 kommentarer:

Cattis sa...

Hej D o S!

Tänker på er idag och håller båda tummarna så klart! Det kommer gå fint :-)

Många kramar!
Cattis

Anonym sa...

Äntligen dags! Kram på er båda önskar ex-grannarna. Viktor mkt engagerad och fascinerad. Kan mao vara bra att vara beredd på förhör när allt det här är över och det blir dags att ses igen!
/Kristoffer

Annika W sa...

Lycka till!
Kram

A sa...

P hade med sig Prousts hela romansvit "På spaning efter den tid som flytt" till sjukhuset inför sin transplantation. "När man ligger på sjukhus måste det ju vara ett ypperligt tillfälle att hinna läsa" konstaterade han. När han kom hem hade han läst noll sidor... Att sitta på träningscykeln, snacka med sin donerande brorsa och alla besökare tog nog mer tid än han trodde. Eller så var böckerna bara ovanligt trista...
Lycka till med både operationerna och läsningen!
Kram

Anonym sa...

Lycka till!
Många varma tankar från
Gudrun och Lennart i Uppsala

KarinK sa...

Lycka till! Det här kommer att gå fint - hälsar Jullan K

Anonym sa...

Lycka till med både operationen och packningen! Jag har en packningslista liggande hemma eftersom jag legat på sjukhus 4-5 ggr senaste året och vant mig vid att packa snabbt: http://kidneybonan.wordpress.com/2010/09/02/packningslista/