tisdag 26 oktober 2010

Sista natten med maskinen och första på kortison

Då jag igår kväll började ta immunhämmande tabletter, bland annat kortison, gick min hjärna på högvarv i natt. Det känns ungefär som jag hade druckit 50 koppar kaffe eller tagit 15 koffeintabletter. Då är det näst intill omöjligt att sova! Nåja kl tre i natt lyckades jag somna och sov i tre hela timmar till maskinen larmade klockan sex, rise and shine! När maskinen larmar betyder det att jag måste stänga av knappen och oftast handlar det om att om jag rör mig så funkar det igen. Att operationen närmar sig med stormsteg lugnar ju inte hjärnan direkt.

Kanske i natt var sista natten, i alla fall på mycket länge, som jag gjorde dialys med maskin. Det känns så skönt! Det kan ju förstås hända att jag behöver det i framtiden någon gång, men det vill jag inte tänka på nu.

Jag har bestämt mig för att vara med i den där studien om ett ny medicin som D skrev om. Känns bra, hoppas bara jag får det nya preparatet. Det är nämligen inte säkert, en fjärdedel av deltagarna får placebo +ett annat godkänt preparat. Tror att det här kan vara framtidens medicin och om det också minskar biverkningarna en del så är det bra.

Det känns nu rätt pirrigt men samtidigt som vi är i trygga händer hos kompetent sjukhuspersonal. Jag har också förberett mig för min sjukhusvistelse på 2-3 veckor med att packa en stor resväska full med sköna kläder, böcker, dator, cd:s, mp3 etc.

Tusen tack, alla vänner som hört av er, för ert stöd! Ikväll ska jag nog be om något att sova på.
/S

5 kommentarer:

Annika W sa...

Inte konstigt att hjärnan poppar popcorn. Tankar som studsar hit och dit.

Det kommer säkert att kännas skönt när allt drar igång och den långa väntan är över.

Kram från A som tycker att det är magnifikt att få följa er så här i realitid. Tack för att ni delar med er här på bloggen.

Anonym sa...

Hoppas det går jättebra! Jag fick inte så mycket medicin i förväg eftersom min operation inte var planerad. Hur mycket kortison fick du starta med?

S lillasyster sa...

forstar att NU ar det spannande och pirrigt horrni! Tanker pa er hela tiden och skickar bra vibbar och lugn :)

massor med kramar!

Ulrika (Ibban) sa...

Massa varma positiva tankar till Er! Hälsa D!
Puss & Kram

Hej njure sa...

Tack för era fina tankar!

Kidneybönan, jag fick starta med två kortisontabletter måndag kväll och de är väl inte så mycket men kände av det ändå. På tisdagen fick jag fyra (två på morgonen och två på kvällen). Och på själva operationsdagen fick jag mycket intravenöst.